SJL 2019

1 / 64

Autor ukážky 1 sa v nej zameriava

Július Lomenčík – Sládkovičova Marína v „oku duše“ rovesníkov
(úryvok, skrátené)

Po vyjdení Maríny tlačou v auguste 1846 sa študujúca mládež veršami o láske, kráse
a mladosti nadchýnala. V myšlienkovej i citovej oblasti jej vlastne nahradila Kollárovu ___________.
Teraz už nemusela srdce rozpolťovať, pretože národnobuditeľské poslanie
mohla prejavovať aj cez vnútorné poryvy duše. Potvrdzuje to i odporúčanie z pera dobového
kritika Mikuláša Dohnányho v Orle tatranskom 1847: „Tu sa vám svety otvoria, po ktorých ste
dávno túžili, a nájdete sa v nich ako vo svojich vlastných.“ Vo vynikajúcej recenzii vyzdvihol
Sládkovičovo „vystúpenie z kože“ biblickej češtiny, čím položil slovenským slovom pevné
základy slovenskej poézie: „Poďte sa prizrieť kráse reči našej, vy posmievači, keď ona v kráse
spieva a k chórom anjelov božích sa približuje, a srdce vaše musí k nej zahorieť láskou. Ukázal
on, k akej dokonalosti slovenčina naša prísť môže!“ Z prvého kriticky nastaveného zrkadla
pre obrazotvornosťou hýriacu poéziu Maríny jasne vidieť, že Dohnány si zobral na „mušku“
hlavne estetické kvality. Oceňujúc túto stránku vidí v tomto peknom kvete základný „ ... výtvor
najčistejšej poézie veku budúceho“.
Do kritického zrkadlenia prispel vo „svojich“ Slovenských pohľadoch (1847) i Jozef
Miloslav Hurban, ktorý báseň nečítal šablónovito, zdôrazňujúc hlavne slobodu tvorenia naozaj
originálneho výrazu. Záverom recenzie optimisticky Sládkoviča vyprevádza na cestu literárnym
životom slovami: „My mu cestu jeho, tak pekne nastúpivšiemu všetku slávu a všetok prospech
prajeme s túžbou nádejnou ďalšie jeho práce očakávajúc.“

2 / 64

Básnickú skladbu Marína zaraďujeme

Július Lomenčík – Sládkovičova Marína v „oku duše“ rovesníkov
(úryvok, skrátené)

Po vyjdení Maríny tlačou v auguste 1846 sa študujúca mládež veršami o láske, kráse
a mladosti nadchýnala. V myšlienkovej i citovej oblasti jej vlastne nahradila Kollárovu ___________.
Teraz už nemusela srdce rozpolťovať, pretože národnobuditeľské poslanie
mohla prejavovať aj cez vnútorné poryvy duše. Potvrdzuje to i odporúčanie z pera dobového
kritika Mikuláša Dohnányho v Orle tatranskom 1847: „Tu sa vám svety otvoria, po ktorých ste
dávno túžili, a nájdete sa v nich ako vo svojich vlastných.“ Vo vynikajúcej recenzii vyzdvihol
Sládkovičovo „vystúpenie z kože“ biblickej češtiny, čím položil slovenským slovom pevné
základy slovenskej poézie: „Poďte sa prizrieť kráse reči našej, vy posmievači, keď ona v kráse
spieva a k chórom anjelov božích sa približuje, a srdce vaše musí k nej zahorieť láskou. Ukázal
on, k akej dokonalosti slovenčina naša prísť môže!“ Z prvého kriticky nastaveného zrkadla
pre obrazotvornosťou hýriacu poéziu Maríny jasne vidieť, že Dohnány si zobral na „mušku“
hlavne estetické kvality. Oceňujúc túto stránku vidí v tomto peknom kvete základný „ ... výtvor
najčistejšej poézie veku budúceho“.
Do kritického zrkadlenia prispel vo „svojich“ Slovenských pohľadoch (1847) i Jozef
Miloslav Hurban, ktorý báseň nečítal šablónovito, zdôrazňujúc hlavne slobodu tvorenia naozaj
originálneho výrazu. Záverom recenzie optimisticky Sládkoviča vyprevádza na cestu literárnym
životom slovami: „My mu cestu jeho, tak pekne nastúpivšiemu všetku slávu a všetok prospech
prajeme s túžbou nádejnou ďalšie jeho práce očakávajúc.“

3 / 64

Ktorý umelecký prostriedok využil Mikuláš Dohnány v ukážke 1 na označenie zmeny
v používaní literárneho jazyka?

Július Lomenčík – Sládkovičova Marína v „oku duše“ rovesníkov
(úryvok, skrátené)

Po vyjdení Maríny tlačou v auguste 1846 sa študujúca mládež veršami o láske, kráse
a mladosti nadchýnala. V myšlienkovej i citovej oblasti jej vlastne nahradila Kollárovu ___________.
Teraz už nemusela srdce rozpolťovať, pretože národnobuditeľské poslanie
mohla prejavovať aj cez vnútorné poryvy duše. Potvrdzuje to i odporúčanie z pera dobového
kritika Mikuláša Dohnányho v Orle tatranskom 1847: „Tu sa vám svety otvoria, po ktorých ste
dávno túžili, a nájdete sa v nich ako vo svojich vlastných.“ Vo vynikajúcej recenzii vyzdvihol
Sládkovičovo „vystúpenie z kože“ biblickej češtiny, čím položil slovenským slovom pevné
základy slovenskej poézie: „Poďte sa prizrieť kráse reči našej, vy posmievači, keď ona v kráse
spieva a k chórom anjelov božích sa približuje, a srdce vaše musí k nej zahorieť láskou. Ukázal
on, k akej dokonalosti slovenčina naša prísť môže!“ Z prvého kriticky nastaveného zrkadla
pre obrazotvornosťou hýriacu poéziu Maríny jasne vidieť, že Dohnány si zobral na „mušku“
hlavne estetické kvality. Oceňujúc túto stránku vidí v tomto peknom kvete základný „ ... výtvor
najčistejšej poézie veku budúceho“.
Do kritického zrkadlenia prispel vo „svojich“ Slovenských pohľadoch (1847) i Jozef
Miloslav Hurban, ktorý báseň nečítal šablónovito, zdôrazňujúc hlavne slobodu tvorenia naozaj
originálneho výrazu. Záverom recenzie optimisticky Sládkoviča vyprevádza na cestu literárnym
životom slovami: „My mu cestu jeho, tak pekne nastúpivšiemu všetku slávu a všetok prospech
prajeme s túžbou nádejnou ďalšie jeho práce očakávajúc.“

4 / 64

Ktorý slohový postup prevláda v ukážke 1?

Július Lomenčík – Sládkovičova Marína v „oku duše“ rovesníkov
(úryvok, skrátené)

Po vyjdení Maríny tlačou v auguste 1846 sa študujúca mládež veršami o láske, kráse
a mladosti nadchýnala. V myšlienkovej i citovej oblasti jej vlastne nahradila Kollárovu ___________.
Teraz už nemusela srdce rozpolťovať, pretože národnobuditeľské poslanie
mohla prejavovať aj cez vnútorné poryvy duše. Potvrdzuje to i odporúčanie z pera dobového
kritika Mikuláša Dohnányho v Orle tatranskom 1847: „Tu sa vám svety otvoria, po ktorých ste
dávno túžili, a nájdete sa v nich ako vo svojich vlastných.“ Vo vynikajúcej recenzii vyzdvihol
Sládkovičovo „vystúpenie z kože“ biblickej češtiny, čím položil slovenským slovom pevné
základy slovenskej poézie: „Poďte sa prizrieť kráse reči našej, vy posmievači, keď ona v kráse
spieva a k chórom anjelov božích sa približuje, a srdce vaše musí k nej zahorieť láskou. Ukázal
on, k akej dokonalosti slovenčina naša prísť môže!“ Z prvého kriticky nastaveného zrkadla
pre obrazotvornosťou hýriacu poéziu Maríny jasne vidieť, že Dohnány si zobral na „mušku“
hlavne estetické kvality. Oceňujúc túto stránku vidí v tomto peknom kvete základný „ ... výtvor
najčistejšej poézie veku budúceho“.
Do kritického zrkadlenia prispel vo „svojich“ Slovenských pohľadoch (1847) i Jozef
Miloslav Hurban, ktorý báseň nečítal šablónovito, zdôrazňujúc hlavne slobodu tvorenia naozaj
originálneho výrazu. Záverom recenzie optimisticky Sládkoviča vyprevádza na cestu literárnym
životom slovami: „My mu cestu jeho, tak pekne nastúpivšiemu všetku slávu a všetok prospech
prajeme s túžbou nádejnou ďalšie jeho práce očakávajúc.“

5 / 64

Orol tatranský bol

6 / 64

Napíšte názov diela Jána Kollára, na ktoré sa odvolával J. Lomenčík v úvode ukážky 1
a ktorého názov patrí na podčiarknuté miesto v nej?

Július Lomenčík – Sládkovičova Marína v „oku duše“ rovesníkov
(úryvok, skrátené)

Po vyjdení Maríny tlačou v auguste 1846 sa študujúca mládež veršami o láske, kráse
a mladosti nadchýnala. V myšlienkovej i citovej oblasti jej vlastne nahradila Kollárovu ___________.
Teraz už nemusela srdce rozpolťovať, pretože národnobuditeľské poslanie
mohla prejavovať aj cez vnútorné poryvy duše. Potvrdzuje to i odporúčanie z pera dobového
kritika Mikuláša Dohnányho v Orle tatranskom 1847: „Tu sa vám svety otvoria, po ktorých ste
dávno túžili, a nájdete sa v nich ako vo svojich vlastných.“ Vo vynikajúcej recenzii vyzdvihol
Sládkovičovo „vystúpenie z kože“ biblickej češtiny, čím položil slovenským slovom pevné
základy slovenskej poézie: „Poďte sa prizrieť kráse reči našej, vy posmievači, keď ona v kráse
spieva a k chórom anjelov božích sa približuje, a srdce vaše musí k nej zahorieť láskou. Ukázal
on, k akej dokonalosti slovenčina naša prísť môže!“ Z prvého kriticky nastaveného zrkadla
pre obrazotvornosťou hýriacu poéziu Maríny jasne vidieť, že Dohnány si zobral na „mušku“
hlavne estetické kvality. Oceňujúc túto stránku vidí v tomto peknom kvete základný „ ... výtvor
najčistejšej poézie veku budúceho“.
Do kritického zrkadlenia prispel vo „svojich“ Slovenských pohľadoch (1847) i Jozef
Miloslav Hurban, ktorý báseň nečítal šablónovito, zdôrazňujúc hlavne slobodu tvorenia naozaj
originálneho výrazu. Záverom recenzie optimisticky Sládkoviča vyprevádza na cestu literárnym
životom slovami: „My mu cestu jeho, tak pekne nastúpivšiemu všetku slávu a všetok prospech
prajeme s túžbou nádejnou ďalšie jeho práce očakávajúc.“

7 / 64

Vypíšte z druhého odseku ukážky 1 prvé slovo z vety, v ktorej sa nachádza prechodník
i príčastie.

Július Lomenčík – Sládkovičova Marína v „oku duše“ rovesníkov
(úryvok, skrátené)

Po vyjdení Maríny tlačou v auguste 1846 sa študujúca mládež veršami o láske, kráse
a mladosti nadchýnala. V myšlienkovej i citovej oblasti jej vlastne nahradila Kollárovu ___________.
Teraz už nemusela srdce rozpolťovať, pretože národnobuditeľské poslanie
mohla prejavovať aj cez vnútorné poryvy duše. Potvrdzuje to i odporúčanie z pera dobového
kritika Mikuláša Dohnányho v Orle tatranskom 1847: „Tu sa vám svety otvoria, po ktorých ste
dávno túžili, a nájdete sa v nich ako vo svojich vlastných.“ Vo vynikajúcej recenzii vyzdvihol
Sládkovičovo „vystúpenie z kože“ biblickej češtiny, čím položil slovenským slovom pevné
základy slovenskej poézie: „Poďte sa prizrieť kráse reči našej, vy posmievači, keď ona v kráse
spieva a k chórom anjelov božích sa približuje, a srdce vaše musí k nej zahorieť láskou. Ukázal
on, k akej dokonalosti slovenčina naša prísť môže!“ Z prvého kriticky nastaveného zrkadla
pre obrazotvornosťou hýriacu poéziu Maríny jasne vidieť, že Dohnány si zobral na „mušku“
hlavne estetické kvality. Oceňujúc túto stránku vidí v tomto peknom kvete základný „ ... výtvor
najčistejšej poézie veku budúceho“.
Do kritického zrkadlenia prispel vo „svojich“ Slovenských pohľadoch (1847) i Jozef
Miloslav Hurban, ktorý báseň nečítal šablónovito, zdôrazňujúc hlavne slobodu tvorenia naozaj
originálneho výrazu. Záverom recenzie optimisticky Sládkoviča vyprevádza na cestu literárnym
životom slovami: „My mu cestu jeho, tak pekne nastúpivšiemu všetku slávu a všetok prospech
prajeme s túžbou nádejnou ďalšie jeho práce očakávajúc.“

8 / 64

Vypíšte z prvého odseku ukážky 1 vybrané slovo, ktoré označuje prudký prejav citov
alebo silnú emóciu.

Július Lomenčík – Sládkovičova Marína v „oku duše“ rovesníkov
(úryvok, skrátené)

Po vyjdení Maríny tlačou v auguste 1846 sa študujúca mládež veršami o láske, kráse
a mladosti nadchýnala. V myšlienkovej i citovej oblasti jej vlastne nahradila Kollárovu ___________.
Teraz už nemusela srdce rozpolťovať, pretože národnobuditeľské poslanie
mohla prejavovať aj cez vnútorné poryvy duše. Potvrdzuje to i odporúčanie z pera dobového
kritika Mikuláša Dohnányho v Orle tatranskom 1847: „Tu sa vám svety otvoria, po ktorých ste
dávno túžili, a nájdete sa v nich ako vo svojich vlastných.“ Vo vynikajúcej recenzii vyzdvihol
Sládkovičovo „vystúpenie z kože“ biblickej češtiny, čím položil slovenským slovom pevné
základy slovenskej poézie: „Poďte sa prizrieť kráse reči našej, vy posmievači, keď ona v kráse
spieva a k chórom anjelov božích sa približuje, a srdce vaše musí k nej zahorieť láskou. Ukázal
on, k akej dokonalosti slovenčina naša prísť môže!“ Z prvého kriticky nastaveného zrkadla
pre obrazotvornosťou hýriacu poéziu Maríny jasne vidieť, že Dohnány si zobral na „mušku“
hlavne estetické kvality. Oceňujúc túto stránku vidí v tomto peknom kvete základný „ ... výtvor
najčistejšej poézie veku budúceho“.
Do kritického zrkadlenia prispel vo „svojich“ Slovenských pohľadoch (1847) i Jozef
Miloslav Hurban, ktorý báseň nečítal šablónovito, zdôrazňujúc hlavne slobodu tvorenia naozaj
originálneho výrazu. Záverom recenzie optimisticky Sládkoviča vyprevádza na cestu literárnym
životom slovami: „My mu cestu jeho, tak pekne nastúpivšiemu všetku slávu a všetok prospech
prajeme s túžbou nádejnou ďalšie jeho práce očakávajúc.“

9 / 64

Z ukážky 2 vyplýva, že podľa lorda Wottona v danej dobe

Oscar Wilde – Portrét Doriana Graya
(úryvok, upravené)

„K nesúladu dochádza, keď sa musíme prispôsobovať druhým. Vlastný život – to je
dôležité. Čo sa týka života našich blížnych, ak niekto chce byť mravokárcom alebo puritánom,
nech sa nad nich vyvyšuje so svojimi morálnymi názormi, ale nie je to jeho vec, nemá sa
do ničoho starať. Okrem toho, individualizmus má naozaj vyšší cieľ. Moderná morálka žiada
prijať štandard našej doby. Podľa mňa, keď kultúrny človek prijme štandard svojej doby, je to
najhrubšia nemorálnosť.“
„Ale predsa, Harry, keď človek žije iba pre seba, platí za to strašnú cenu,“ nadhodil maliar.
„Áno, za všetko dnes musíme draho platiť. Myslím, že najväčšou tragédiou chudobných
je, že si nemôžu dovoliť nič, iba sebazapieranie. Krásne hriechy, ako krásne veci, Basil, sú
výsadou bohatých.“
„Človek musí platiť aj iným ako peniazmi.“
„Čím iným, Basil?
„Nuž, vari výčitkami svedomia, utrpením aj... no, vedomím poníženia.“
Lord Wotton pokrčil plecom. „Kamarát drahý, stredoveké umenie je krásne, ale stredoveké
pocity sú už nemoderné. Možno ich, pravda, použiť v románoch. No ale v románoch možno
použiť iba to, čo sa už prestalo používať v skutočnosti. Ver mi, že civilizovaný človek nikdy
neoľutuje svoje radosti a necivilizovaný nevie, čo je radosť.“
„Ja viem, čo je radosť,“ zvolal Dorian Gray. „Zbožňovať niekoho.“

10 / 64

Koľko postáv vystupuje v ukážke 2?

Oscar Wilde – Portrét Doriana Graya
(úryvok, upravené)

„K nesúladu dochádza, keď sa musíme prispôsobovať druhým. Vlastný život – to je
dôležité. Čo sa týka života našich blížnych, ak niekto chce byť mravokárcom alebo puritánom,
nech sa nad nich vyvyšuje so svojimi morálnymi názormi, ale nie je to jeho vec, nemá sa
do ničoho starať. Okrem toho, individualizmus má naozaj vyšší cieľ. Moderná morálka žiada
prijať štandard našej doby. Podľa mňa, keď kultúrny človek prijme štandard svojej doby, je to
najhrubšia nemorálnosť.“
„Ale predsa, Harry, keď človek žije iba pre seba, platí za to strašnú cenu,“ nadhodil maliar.
„Áno, za všetko dnes musíme draho platiť. Myslím, že najväčšou tragédiou chudobných
je, že si nemôžu dovoliť nič, iba sebazapieranie. Krásne hriechy, ako krásne veci, Basil, sú
výsadou bohatých.“
„Človek musí platiť aj iným ako peniazmi.“
„Čím iným, Basil?
„Nuž, vari výčitkami svedomia, utrpením aj... no, vedomím poníženia.“
Lord Wotton pokrčil plecom. „Kamarát drahý, stredoveké umenie je krásne, ale stredoveké
pocity sú už nemoderné. Možno ich, pravda, použiť v románoch. No ale v románoch možno
použiť iba to, čo sa už prestalo používať v skutočnosti. Ver mi, že civilizovaný človek nikdy
neoľutuje svoje radosti a necivilizovaný nevie, čo je radosť.“
„Ja viem, čo je radosť,“ zvolal Dorian Gray. „Zbožňovať niekoho.“

11 / 64

Ktorý žáner dominoval v stredovekej literatúre?

Oscar Wilde – Portrét Doriana Graya
(úryvok, upravené)

„K nesúladu dochádza, keď sa musíme prispôsobovať druhým. Vlastný život – to je
dôležité. Čo sa týka života našich blížnych, ak niekto chce byť mravokárcom alebo puritánom,
nech sa nad nich vyvyšuje so svojimi morálnymi názormi, ale nie je to jeho vec, nemá sa
do ničoho starať. Okrem toho, individualizmus má naozaj vyšší cieľ. Moderná morálka žiada
prijať štandard našej doby. Podľa mňa, keď kultúrny človek prijme štandard svojej doby, je to
najhrubšia nemorálnosť.“
„Ale predsa, Harry, keď človek žije iba pre seba, platí za to strašnú cenu,“ nadhodil maliar.
„Áno, za všetko dnes musíme draho platiť. Myslím, že najväčšou tragédiou chudobných
je, že si nemôžu dovoliť nič, iba sebazapieranie. Krásne hriechy, ako krásne veci, Basil, sú
výsadou bohatých.“
„Človek musí platiť aj iným ako peniazmi.“
„Čím iným, Basil?
„Nuž, vari výčitkami svedomia, utrpením aj... no, vedomím poníženia.“
Lord Wotton pokrčil plecom. „Kamarát drahý, stredoveké umenie je krásne, ale stredoveké
pocity sú už nemoderné. Možno ich, pravda, použiť v románoch. No ale v románoch možno
použiť iba to, čo sa už prestalo používať v skutočnosti. Ver mi, že civilizovaný človek nikdy
neoľutuje svoje radosti a necivilizovaný nevie, čo je radosť.“
„Ja viem, čo je radosť,“ zvolal Dorian Gray. „Zbožňovať niekoho.“

12 / 64

V ktorej vete sa nachádza priamy predmet?

13 / 64

Čo nepokladá Lord Wotton v ukážke 2 za stredoveké?

Oscar Wilde – Portrét Doriana Graya
(úryvok, upravené)

„K nesúladu dochádza, keď sa musíme prispôsobovať druhým. Vlastný život – to je
dôležité. Čo sa týka života našich blížnych, ak niekto chce byť mravokárcom alebo puritánom,
nech sa nad nich vyvyšuje so svojimi morálnymi názormi, ale nie je to jeho vec, nemá sa
do ničoho starať. Okrem toho, individualizmus má naozaj vyšší cieľ. Moderná morálka žiada
prijať štandard našej doby. Podľa mňa, keď kultúrny človek prijme štandard svojej doby, je to
najhrubšia nemorálnosť.“
„Ale predsa, Harry, keď človek žije iba pre seba, platí za to strašnú cenu,“ nadhodil maliar.
„Áno, za všetko dnes musíme draho platiť. Myslím, že najväčšou tragédiou chudobných
je, že si nemôžu dovoliť nič, iba sebazapieranie. Krásne hriechy, ako krásne veci, Basil, sú
výsadou bohatých.“
„Človek musí platiť aj iným ako peniazmi.“
„Čím iným, Basil?
„Nuž, vari výčitkami svedomia, utrpením aj... no, vedomím poníženia.“
Lord Wotton pokrčil plecom. „Kamarát drahý, stredoveké umenie je krásne, ale stredoveké
pocity sú už nemoderné. Možno ich, pravda, použiť v románoch. No ale v románoch možno
použiť iba to, čo sa už prestalo používať v skutočnosti. Ver mi, že civilizovaný človek nikdy
neoľutuje svoje radosti a necivilizovaný nevie, čo je radosť.“
„Ja viem, čo je radosť,“ zvolal Dorian Gray. „Zbožňovať niekoho.“

14 / 64

Z ukážky 2 vypíšte dvojslovné oslovenie.

Oscar Wilde – Portrét Doriana Graya
(úryvok, upravené)

„K nesúladu dochádza, keď sa musíme prispôsobovať druhým. Vlastný život – to je
dôležité. Čo sa týka života našich blížnych, ak niekto chce byť mravokárcom alebo puritánom,
nech sa nad nich vyvyšuje so svojimi morálnymi názormi, ale nie je to jeho vec, nemá sa
do ničoho starať. Okrem toho, individualizmus má naozaj vyšší cieľ. Moderná morálka žiada
prijať štandard našej doby. Podľa mňa, keď kultúrny človek prijme štandard svojej doby, je to
najhrubšia nemorálnosť.“
„Ale predsa, Harry, keď človek žije iba pre seba, platí za to strašnú cenu,“ nadhodil maliar.
„Áno, za všetko dnes musíme draho platiť. Myslím, že najväčšou tragédiou chudobných
je, že si nemôžu dovoliť nič, iba sebazapieranie. Krásne hriechy, ako krásne veci, Basil, sú
výsadou bohatých.“
„Človek musí platiť aj iným ako peniazmi.“
„Čím iným, Basil?
„Nuž, vari výčitkami svedomia, utrpením aj... no, vedomím poníženia.“
Lord Wotton pokrčil plecom. „Kamarát drahý, stredoveké umenie je krásne, ale stredoveké
pocity sú už nemoderné. Možno ich, pravda, použiť v románoch. No ale v románoch možno
použiť iba to, čo sa už prestalo používať v skutočnosti. Ver mi, že civilizovaný človek nikdy
neoľutuje svoje radosti a necivilizovaný nevie, čo je radosť.“
„Ja viem, čo je radosť,“ zvolal Dorian Gray. „Zbožňovať niekoho.“

15 / 64

Ako sa nazýva typ komunikácie, v ktorej komunikanti vyjadrujú svoj nesúhlas bez
agresivity a manipulácie?

16 / 64

Vypíšte z prvého odseku ukážky 2 zložené slovo domáceho pôvodu.

Oscar Wilde – Portrét Doriana Graya
(úryvok, upravené)

„K nesúladu dochádza, keď sa musíme prispôsobovať druhým. Vlastný život – to je
dôležité. Čo sa týka života našich blížnych, ak niekto chce byť mravokárcom alebo puritánom,
nech sa nad nich vyvyšuje so svojimi morálnymi názormi, ale nie je to jeho vec, nemá sa
do ničoho starať. Okrem toho, individualizmus má naozaj vyšší cieľ. Moderná morálka žiada
prijať štandard našej doby. Podľa mňa, keď kultúrny človek prijme štandard svojej doby, je to
najhrubšia nemorálnosť.“
„Ale predsa, Harry, keď človek žije iba pre seba, platí za to strašnú cenu,“ nadhodil maliar.
„Áno, za všetko dnes musíme draho platiť. Myslím, že najväčšou tragédiou chudobných
je, že si nemôžu dovoliť nič, iba sebazapieranie. Krásne hriechy, ako krásne veci, Basil, sú
výsadou bohatých.“
„Človek musí platiť aj iným ako peniazmi.“
„Čím iným, Basil?
„Nuž, vari výčitkami svedomia, utrpením aj... no, vedomím poníženia.“
Lord Wotton pokrčil plecom. „Kamarát drahý, stredoveké umenie je krásne, ale stredoveké
pocity sú už nemoderné. Možno ich, pravda, použiť v románoch. No ale v románoch možno
použiť iba to, čo sa už prestalo používať v skutočnosti. Ver mi, že civilizovaný človek nikdy
neoľutuje svoje radosti a necivilizovaný nevie, čo je radosť.“
„Ja viem, čo je radosť,“ zvolal Dorian Gray. „Zbožňovať niekoho.“

17 / 64

Ktoré tvrdenie o ukážke 3 je pravdivé?

Ovídius – Daidalos a Ikaros
(úryvok, upravené)

Je múdry Daidalos a Ikara má syna.
Vynájde zvláštnu vec: hľa, z krehkých vtáčích pier
si krídla zostrojí a k pleciam popripína;
syna tiež priúča, jak letieť cez éter.

„Nech Minos vševládny ohradí zem i more,
ktoré nás zoviera a nedá uniknúť –
je nebo nad Krétou, je šíra cesta hore,
do Grécka rodného nás volá voľná púť!”

Bol z Atén rodákom a v srdci mocnej Kréty
bludisko zbudoval, v ňom toľko rôznych ciel
i chodieb spletitých, že ledva z tejto spleti –
ledva z nej vyplietol sa i sám staviteľ!

[…]

keď chlapca pochytí chuť stúpať hor a hor,
sprievodcu opustí a len sa túži vtápať
čím vyššie do výšin, až k slnku, nad obzor – –
Ale tá prudká slasť sa skoro zmení na pád.

[…]

Zvať budú po tebe tú šíravinu vôd,
kde otec – ktorý už viac nebol otcom – vzlykal:
„Môj Ikar, kde si mi? Sem za mnou, Ikar, poď!
V ktorej už končine ťa nájdem, biedny Ikar?“

Vtom uzrie hŕbku pier sa plaviť na ostrov.
Prekľaje umenie, čo synáčka mu zmára.
Z vĺn si ho vyloví, vykope mu rov.
Ten ostrov obdrží tiež meno od Ikara.

18 / 64

Ktorý literárny druh predstavuje ukážka 3?

Ovídius – Daidalos a Ikaros
(úryvok, upravené)

Je múdry Daidalos a Ikara má syna.
Vynájde zvláštnu vec: hľa, z krehkých vtáčích pier
si krídla zostrojí a k pleciam popripína;
syna tiež priúča, jak letieť cez éter.

„Nech Minos vševládny ohradí zem i more,
ktoré nás zoviera a nedá uniknúť –
je nebo nad Krétou, je šíra cesta hore,
do Grécka rodného nás volá voľná púť!”

Bol z Atén rodákom a v srdci mocnej Kréty
bludisko zbudoval, v ňom toľko rôznych ciel
i chodieb spletitých, že ledva z tejto spleti –
ledva z nej vyplietol sa i sám staviteľ!

[…]

keď chlapca pochytí chuť stúpať hor a hor,
sprievodcu opustí a len sa túži vtápať
čím vyššie do výšin, až k slnku, nad obzor – –
Ale tá prudká slasť sa skoro zmení na pád.

[…]

Zvať budú po tebe tú šíravinu vôd,
kde otec – ktorý už viac nebol otcom – vzlykal:
„Môj Ikar, kde si mi? Sem za mnou, Ikar, poď!
V ktorej už končine ťa nájdem, biedny Ikar?“

Vtom uzrie hŕbku pier sa plaviť na ostrov.
Prekľaje umenie, čo synáčka mu zmára.
Z vĺn si ho vyloví, vykope mu rov.
Ten ostrov obdrží tiež meno od Ikara.

19 / 64

Ktoré tvrdenie vyplýva z ukážky 3?

Ovídius – Daidalos a Ikaros
(úryvok, upravené)

Je múdry Daidalos a Ikara má syna.
Vynájde zvláštnu vec: hľa, z krehkých vtáčích pier
si krídla zostrojí a k pleciam popripína;
syna tiež priúča, jak letieť cez éter.

„Nech Minos vševládny ohradí zem i more,
ktoré nás zoviera a nedá uniknúť –
je nebo nad Krétou, je šíra cesta hore,
do Grécka rodného nás volá voľná púť!”

Bol z Atén rodákom a v srdci mocnej Kréty
bludisko zbudoval, v ňom toľko rôznych ciel
i chodieb spletitých, že ledva z tejto spleti –
ledva z nej vyplietol sa i sám staviteľ!

[…]

keď chlapca pochytí chuť stúpať hor a hor,
sprievodcu opustí a len sa túži vtápať
čím vyššie do výšin, až k slnku, nad obzor – –
Ale tá prudká slasť sa skoro zmení na pád.

[…]

Zvať budú po tebe tú šíravinu vôd,
kde otec – ktorý už viac nebol otcom – vzlykal:
„Môj Ikar, kde si mi? Sem za mnou, Ikar, poď!
V ktorej už končine ťa nájdem, biedny Ikar?“

Vtom uzrie hŕbku pier sa plaviť na ostrov.
Prekľaje umenie, čo synáčka mu zmára.
Z vĺn si ho vyloví, vykope mu rov.
Ten ostrov obdrží tiež meno od Ikara.

20 / 64

Ktorý pád nie je použitý pri skloňovaní zámen v piatej strofe ukážky 3?

Ovídius – Daidalos a Ikaros
(úryvok, upravené)

Je múdry Daidalos a Ikara má syna.
Vynájde zvláštnu vec: hľa, z krehkých vtáčích pier
si krídla zostrojí a k pleciam popripína;
syna tiež priúča, jak letieť cez éter.

„Nech Minos vševládny ohradí zem i more,
ktoré nás zoviera a nedá uniknúť –
je nebo nad Krétou, je šíra cesta hore,
do Grécka rodného nás volá voľná púť!”

Bol z Atén rodákom a v srdci mocnej Kréty
bludisko zbudoval, v ňom toľko rôznych ciel
i chodieb spletitých, že ledva z tejto spleti –
ledva z nej vyplietol sa i sám staviteľ!

[…]

keď chlapca pochytí chuť stúpať hor a hor,
sprievodcu opustí a len sa túži vtápať
čím vyššie do výšin, až k slnku, nad obzor – –
Ale tá prudká slasť sa skoro zmení na pád.

[…]

Zvať budú po tebe tú šíravinu vôd,
kde otec – ktorý už viac nebol otcom – vzlykal:
„Môj Ikar, kde si mi? Sem za mnou, Ikar, poď!
V ktorej už končine ťa nájdem, biedny Ikar?“

Vtom uzrie hŕbku pier sa plaviť na ostrov.
Prekľaje umenie, čo synáčka mu zmára.
Z vĺn si ho vyloví, vykope mu rov.
Ten ostrov obdrží tiež meno od Ikara.

21 / 64

V ktorej možnosti sa nachádzajú iba slová so slabikotvornými hláskami r/ŕ, l/ĺ?

22 / 64

Vypíšte z ukážky 3 jedno slovo, v ktorom je porušené pravidlo o rytmickom krátení.

Ovídius – Daidalos a Ikaros
(úryvok, upravené)

Je múdry Daidalos a Ikara má syna.
Vynájde zvláštnu vec: hľa, z krehkých vtáčích pier
si krídla zostrojí a k pleciam popripína;
syna tiež priúča, jak letieť cez éter.

„Nech Minos vševládny ohradí zem i more,
ktoré nás zoviera a nedá uniknúť –
je nebo nad Krétou, je šíra cesta hore,
do Grécka rodného nás volá voľná púť!”

Bol z Atén rodákom a v srdci mocnej Kréty
bludisko zbudoval, v ňom toľko rôznych ciel
i chodieb spletitých, že ledva z tejto spleti –
ledva z nej vyplietol sa i sám staviteľ!

[…]

keď chlapca pochytí chuť stúpať hor a hor,
sprievodcu opustí a len sa túži vtápať
čím vyššie do výšin, až k slnku, nad obzor – –
Ale tá prudká slasť sa skoro zmení na pád.

[…]

Zvať budú po tebe tú šíravinu vôd,
kde otec – ktorý už viac nebol otcom – vzlykal:
„Môj Ikar, kde si mi? Sem za mnou, Ikar, poď!
V ktorej už končine ťa nájdem, biedny Ikar?“

Vtom uzrie hŕbku pier sa plaviť na ostrov.
Prekľaje umenie, čo synáčka mu zmára.
Z vĺn si ho vyloví, vykope mu rov.
Ten ostrov obdrží tiež meno od Ikara.

23 / 64

Utvorte privlastňovacie prídavné meno od podstatného mena Ikaros v tvare N singuláru mužského rodu.

24 / 64

Vypíšte z ukážky 3 slovo, ktoré má rovnaký význam ako slovo zabíjať.

Ovídius – Daidalos a Ikaros
(úryvok, upravené)

Je múdry Daidalos a Ikara má syna.
Vynájde zvláštnu vec: hľa, z krehkých vtáčích pier
si krídla zostrojí a k pleciam popripína;
syna tiež priúča, jak letieť cez éter.

„Nech Minos vševládny ohradí zem i more,
ktoré nás zoviera a nedá uniknúť –
je nebo nad Krétou, je šíra cesta hore,
do Grécka rodného nás volá voľná púť!”

Bol z Atén rodákom a v srdci mocnej Kréty
bludisko zbudoval, v ňom toľko rôznych ciel
i chodieb spletitých, že ledva z tejto spleti –
ledva z nej vyplietol sa i sám staviteľ!

[…]

keď chlapca pochytí chuť stúpať hor a hor,
sprievodcu opustí a len sa túži vtápať
čím vyššie do výšin, až k slnku, nad obzor – –
Ale tá prudká slasť sa skoro zmení na pád.

[…]

Zvať budú po tebe tú šíravinu vôd,
kde otec – ktorý už viac nebol otcom – vzlykal:
„Môj Ikar, kde si mi? Sem za mnou, Ikar, poď!
V ktorej už končine ťa nájdem, biedny Ikar?“

Vtom uzrie hŕbku pier sa plaviť na ostrov.
Prekľaje umenie, čo synáčka mu zmára.
Z vĺn si ho vyloví, vykope mu rov.
Ten ostrov obdrží tiež meno od Ikara.

25 / 64

Z ktorej časti vnútornej kompozície diela Statky-zmätky je ukážka 4?

Jozef Gregor Tajovský – Statky-zmätky
(úryvok)

ĎURKO. Aj si ho prepíšem! Ak mi nezaplatíte, čo som vám robil.

PALČÍK. Prepíšeš?! Oprobujte sa. Ani babky! Dosť si ma skazil do roka! Ja ťa vyplatím.
Dones, žena, nejaký kôl! Ja mu vyplatím – keď mu nakladiem. Ožranský lump!

MARA. Preboha ťa prosím!... A ty už choď niekam v peklo!

ĎURKO. (odchádza z kroka na krok). Nefrflite mi! Naučím ťa!

PALČÍK. Už sa pakuj! Keď ty mňa na žobrotu chceš doniesť...

ĎURKO. I skazím ťa, aby si vedel!

PALČÍK. Ty mňa? Hneď ti skončenie tu spravím! (Berie revolver.)

ĎURKO (vyjde rýchlejšie, dvere otvorené).

MARA (skočí k Palčíkovi). Preboha, neber si ho na svedomie!

PALČÍK. Keď ma ty na žobrotu chceš doniesť, radšej ťa ja budem žobrákom chovať! (Von;
v pitvore strelí.)

MARA. Matička Kristova! (Klesne na prahu.)

PALČÍK (dnu; trasie sa). I tá fľandra von! A viac nevkročí do môjho domu! – Bolo načase
chliev očistiť.

26 / 64

V ktorej možnosti sú všetky slová z ukážky 4 neutrálne?

27 / 64

Pri ktorej postave z diela Statky-zmätky je správne uvedená jej charakteristika?

28 / 64

V ktorej možnosti sa nachádza jednočlenná veta z ukážky 4?

Jozef Gregor Tajovský – Statky-zmätky
(úryvok)

ĎURKO. Aj si ho prepíšem! Ak mi nezaplatíte, čo som vám robil.

PALČÍK. Prepíšeš?! Oprobujte sa. Ani babky! Dosť si ma skazil do roka! Ja ťa vyplatím.
Dones, žena, nejaký kôl! Ja mu vyplatím – keď mu nakladiem. Ožranský lump!

MARA. Preboha ťa prosím!... A ty už choď niekam v peklo!

ĎURKO. (odchádza z kroka na krok). Nefrflite mi! Naučím ťa!

PALČÍK. Už sa pakuj! Keď ty mňa na žobrotu chceš doniesť...

ĎURKO. I skazím ťa, aby si vedel!

PALČÍK. Ty mňa? Hneď ti skončenie tu spravím! (Berie revolver.)

ĎURKO (vyjde rýchlejšie, dvere otvorené).

MARA (skočí k Palčíkovi). Preboha, neber si ho na svedomie!

PALČÍK. Keď ma ty na žobrotu chceš doniesť, radšej ťa ja budem žobrákom chovať! (Von;
v pitvore strelí.)

MARA. Matička Kristova! (Klesne na prahu.)

PALČÍK (dnu; trasie sa). I tá fľandra von! A viac nevkročí do môjho domu! – Bolo načase
chliev očistiť.

29 / 64

Ktorá veta z ukážky 4 neobsahuje frazeologizmus?

Jozef Gregor Tajovský – Statky-zmätky
(úryvok)

ĎURKO. Aj si ho prepíšem! Ak mi nezaplatíte, čo som vám robil.

PALČÍK. Prepíšeš?! Oprobujte sa. Ani babky! Dosť si ma skazil do roka! Ja ťa vyplatím.
Dones, žena, nejaký kôl! Ja mu vyplatím – keď mu nakladiem. Ožranský lump!

MARA. Preboha ťa prosím!... A ty už choď niekam v peklo!

ĎURKO. (odchádza z kroka na krok). Nefrflite mi! Naučím ťa!

PALČÍK. Už sa pakuj! Keď ty mňa na žobrotu chceš doniesť...

ĎURKO. I skazím ťa, aby si vedel!

PALČÍK. Ty mňa? Hneď ti skončenie tu spravím! (Berie revolver.)

ĎURKO (vyjde rýchlejšie, dvere otvorené).

MARA (skočí k Palčíkovi). Preboha, neber si ho na svedomie!

PALČÍK. Keď ma ty na žobrotu chceš doniesť, radšej ťa ja budem žobrákom chovať! (Von;
v pitvore strelí.)

MARA. Matička Kristova! (Klesne na prahu.)

PALČÍK (dnu; trasie sa). I tá fľandra von! A viac nevkročí do môjho domu! – Bolo načase
chliev očistiť.

30 / 64

Koľko replík patrí v ukážke 4 Ďurkovi?

Jozef Gregor Tajovský – Statky-zmätky
(úryvok)

ĎURKO. Aj si ho prepíšem! Ak mi nezaplatíte, čo som vám robil.

PALČÍK. Prepíšeš?! Oprobujte sa. Ani babky! Dosť si ma skazil do roka! Ja ťa vyplatím.
Dones, žena, nejaký kôl! Ja mu vyplatím – keď mu nakladiem. Ožranský lump!

MARA. Preboha ťa prosím!... A ty už choď niekam v peklo!

ĎURKO. (odchádza z kroka na krok). Nefrflite mi! Naučím ťa!

PALČÍK. Už sa pakuj! Keď ty mňa na žobrotu chceš doniesť...

ĎURKO. I skazím ťa, aby si vedel!

PALČÍK. Ty mňa? Hneď ti skončenie tu spravím! (Berie revolver.)

ĎURKO (vyjde rýchlejšie, dvere otvorené).

MARA (skočí k Palčíkovi). Preboha, neber si ho na svedomie!

PALČÍK. Keď ma ty na žobrotu chceš doniesť, radšej ťa ja budem žobrákom chovať! (Von;
v pitvore strelí.)

MARA. Matička Kristova! (Klesne na prahu.)

PALČÍK (dnu; trasie sa). I tá fľandra von! A viac nevkročí do môjho domu! – Bolo načase
chliev očistiť.

31 / 64

Koľko autorských poznámok sa nachádza v ukážke 4?

Jozef Gregor Tajovský – Statky-zmätky
(úryvok)

ĎURKO. Aj si ho prepíšem! Ak mi nezaplatíte, čo som vám robil.

PALČÍK. Prepíšeš?! Oprobujte sa. Ani babky! Dosť si ma skazil do roka! Ja ťa vyplatím.
Dones, žena, nejaký kôl! Ja mu vyplatím – keď mu nakladiem. Ožranský lump!

MARA. Preboha ťa prosím!... A ty už choď niekam v peklo!

ĎURKO. (odchádza z kroka na krok). Nefrflite mi! Naučím ťa!

PALČÍK. Už sa pakuj! Keď ty mňa na žobrotu chceš doniesť...

ĎURKO. I skazím ťa, aby si vedel!

PALČÍK. Ty mňa? Hneď ti skončenie tu spravím! (Berie revolver.)

ĎURKO (vyjde rýchlejšie, dvere otvorené).

MARA (skočí k Palčíkovi). Preboha, neber si ho na svedomie!

PALČÍK. Keď ma ty na žobrotu chceš doniesť, radšej ťa ja budem žobrákom chovať! (Von;
v pitvore strelí.)

MARA. Matička Kristova! (Klesne na prahu.)

PALČÍK (dnu; trasie sa). I tá fľandra von! A viac nevkročí do môjho domu! – Bolo načase
chliev očistiť.

32 / 64

Na základe poznania celého diela, z ktorého je ukážka 4, napíšte krstné meno ženskej postavy, o ktorej hovorí Palčík vo svojej poslednej replike.

Jozef Gregor Tajovský – Statky-zmätky
(úryvok)

ĎURKO. Aj si ho prepíšem! Ak mi nezaplatíte, čo som vám robil.

PALČÍK. Prepíšeš?! Oprobujte sa. Ani babky! Dosť si ma skazil do roka! Ja ťa vyplatím.
Dones, žena, nejaký kôl! Ja mu vyplatím – keď mu nakladiem. Ožranský lump!

MARA. Preboha ťa prosím!... A ty už choď niekam v peklo!

ĎURKO. (odchádza z kroka na krok). Nefrflite mi! Naučím ťa!

PALČÍK. Už sa pakuj! Keď ty mňa na žobrotu chceš doniesť...

ĎURKO. I skazím ťa, aby si vedel!

PALČÍK. Ty mňa? Hneď ti skončenie tu spravím! (Berie revolver.)

ĎURKO (vyjde rýchlejšie, dvere otvorené).

MARA (skočí k Palčíkovi). Preboha, neber si ho na svedomie!

PALČÍK. Keď ma ty na žobrotu chceš doniesť, radšej ťa ja budem žobrákom chovať! (Von;
v pitvore strelí.)

MARA. Matička Kristova! (Klesne na prahu.)

PALČÍK (dnu; trasie sa). I tá fľandra von! A viac nevkročí do môjho domu! – Bolo načase
chliev očistiť.

33 / 64

Ktoré tvrdenie vyplýva z ukážky 5?

Čo prináša duálne vzdelávanie zamestnávateľovi?
(skrátené, upravené)

DUÁLNE VZDELÁVANIE je systém odborného vzdelávania a prípravy na výkon povolania,
ide o prepojenie všeobecného a odborného teoretického vzdelávania v strednej odbornej škole
s praktickou prípravou u konkrétneho zamestnávateľa.
PRAKTICKÉ VYUČOVANIE v systéme duálneho vzdelávania sa vykonáva na pracovisku
praktického vyučovania u zamestnávateľa, ktorému bolo vydané osvedčenie zamestnávateľa
poskytovať praktické vyučovanie žiakom, s ktorými zamestnávateľ uzatvorí učebnú zmluvu
podľa § 19 zákona č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení
niektorých zákonov na základe zmluvnej spolupráce s vybranou strednou odbornou školou
vo forme zmluvy o duálnom vzdelávaní podľa § 16 zákona č. 61/2015 Z. z.

Prečo systém duálneho vzdelávania:
1. Získate vyššiu odbornú pripravenosť zamestnancov, reálne kopírujúcu vaše požiadavky.
2. Ušetríte náklady na nábor zamestnancov.
3. Ušetríte náklady na rekvalifikáciu zamestnancov.
4. Získate možnosť vyberať si v prípade potreby nových zamestnancov.
5. Zvýšite lojalitu vašich zamestnancov.
6. Znížite mieru fluktuácie.
7. Zlepšíte pracovné návyky zamestnancov.
8. Zlepšíte imidž vašej firmy.
9. Zlepšíte firemnú kultúru.
10. Posilníte spoločenský status vašej firmy.
11. Zlepšíte pozitívne vnímanie vašej firmy v regióne.
12. Zvýšite stabilitu vašej firmy.
13. Zvýšite záujem nových odberateľov.
14. Zvýšite zisky vašej firmy.

34 / 64

ktorej možnosti nie je uvedená výhoda, ktorú podľa ukážky 5 prinesie firmám
zapojenie sa do duálneho systému vzdelávania?

Čo prináša duálne vzdelávanie zamestnávateľovi?
(skrátené, upravené)

DUÁLNE VZDELÁVANIE je systém odborného vzdelávania a prípravy na výkon povolania,
ide o prepojenie všeobecného a odborného teoretického vzdelávania v strednej odbornej škole
s praktickou prípravou u konkrétneho zamestnávateľa.
PRAKTICKÉ VYUČOVANIE v systéme duálneho vzdelávania sa vykonáva na pracovisku
praktického vyučovania u zamestnávateľa, ktorému bolo vydané osvedčenie zamestnávateľa
poskytovať praktické vyučovanie žiakom, s ktorými zamestnávateľ uzatvorí učebnú zmluvu
podľa § 19 zákona č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení
niektorých zákonov na základe zmluvnej spolupráce s vybranou strednou odbornou školou
vo forme zmluvy o duálnom vzdelávaní podľa § 16 zákona č. 61/2015 Z. z.

Prečo systém duálneho vzdelávania:
1. Získate vyššiu odbornú pripravenosť zamestnancov, reálne kopírujúcu vaše požiadavky.
2. Ušetríte náklady na nábor zamestnancov.
3. Ušetríte náklady na rekvalifikáciu zamestnancov.
4. Získate možnosť vyberať si v prípade potreby nových zamestnancov.
5. Zvýšite lojalitu vašich zamestnancov.
6. Znížite mieru fluktuácie.
7. Zlepšíte pracovné návyky zamestnancov.
8. Zlepšíte imidž vašej firmy.
9. Zlepšíte firemnú kultúru.
10. Posilníte spoločenský status vašej firmy.
11. Zlepšíte pozitívne vnímanie vašej firmy v regióne.
12. Zvýšite stabilitu vašej firmy.
13. Zvýšite záujem nových odberateľov.
14. Zvýšite zisky vašej firmy.

35 / 64

Z koľkých viet sa skladá súvetie v druhom odseku ukážky 5?

Čo prináša duálne vzdelávanie zamestnávateľovi?
(skrátené, upravené)

DUÁLNE VZDELÁVANIE je systém odborného vzdelávania a prípravy na výkon povolania,
ide o prepojenie všeobecného a odborného teoretického vzdelávania v strednej odbornej škole
s praktickou prípravou u konkrétneho zamestnávateľa.
PRAKTICKÉ VYUČOVANIE v systéme duálneho vzdelávania sa vykonáva na pracovisku
praktického vyučovania u zamestnávateľa, ktorému bolo vydané osvedčenie zamestnávateľa
poskytovať praktické vyučovanie žiakom, s ktorými zamestnávateľ uzatvorí učebnú zmluvu
podľa § 19 zákona č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení
niektorých zákonov na základe zmluvnej spolupráce s vybranou strednou odbornou školou
vo forme zmluvy o duálnom vzdelávaní podľa § 16 zákona č. 61/2015 Z. z.

Prečo systém duálneho vzdelávania:
1. Získate vyššiu odbornú pripravenosť zamestnancov, reálne kopírujúcu vaše požiadavky.
2. Ušetríte náklady na nábor zamestnancov.
3. Ušetríte náklady na rekvalifikáciu zamestnancov.
4. Získate možnosť vyberať si v prípade potreby nových zamestnancov.
5. Zvýšite lojalitu vašich zamestnancov.
6. Znížite mieru fluktuácie.
7. Zlepšíte pracovné návyky zamestnancov.
8. Zlepšíte imidž vašej firmy.
9. Zlepšíte firemnú kultúru.
10. Posilníte spoločenský status vašej firmy.
11. Zlepšíte pozitívne vnímanie vašej firmy v regióne.
12. Zvýšite stabilitu vašej firmy.
13. Zvýšite záujem nových odberateľov.
14. Zvýšite zisky vašej firmy.

36 / 64

Časť ukážky 5 Prečo systém duálneho vzdelávania je napísaná vo forme

Čo prináša duálne vzdelávanie zamestnávateľovi?
(skrátené, upravené)

DUÁLNE VZDELÁVANIE je systém odborného vzdelávania a prípravy na výkon povolania,
ide o prepojenie všeobecného a odborného teoretického vzdelávania v strednej odbornej škole
s praktickou prípravou u konkrétneho zamestnávateľa.
PRAKTICKÉ VYUČOVANIE v systéme duálneho vzdelávania sa vykonáva na pracovisku
praktického vyučovania u zamestnávateľa, ktorému bolo vydané osvedčenie zamestnávateľa
poskytovať praktické vyučovanie žiakom, s ktorými zamestnávateľ uzatvorí učebnú zmluvu
podľa § 19 zákona č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení
niektorých zákonov na základe zmluvnej spolupráce s vybranou strednou odbornou školou
vo forme zmluvy o duálnom vzdelávaní podľa § 16 zákona č. 61/2015 Z. z.

Prečo systém duálneho vzdelávania:
1. Získate vyššiu odbornú pripravenosť zamestnancov, reálne kopírujúcu vaše požiadavky.
2. Ušetríte náklady na nábor zamestnancov.
3. Ušetríte náklady na rekvalifikáciu zamestnancov.
4. Získate možnosť vyberať si v prípade potreby nových zamestnancov.
5. Zvýšite lojalitu vašich zamestnancov.
6. Znížite mieru fluktuácie.
7. Zlepšíte pracovné návyky zamestnancov.
8. Zlepšíte imidž vašej firmy.
9. Zlepšíte firemnú kultúru.
10. Posilníte spoločenský status vašej firmy.
11. Zlepšíte pozitívne vnímanie vašej firmy v regióne.
12. Zvýšite stabilitu vašej firmy.
13. Zvýšite záujem nových odberateľov.
14. Zvýšite zisky vašej firmy.

37 / 64

V ktorej možnosti je uvedená výhoda, ktorú podľa ukážky 5 získa študent
absolvovaním duálneho vzdelávania?

Čo prináša duálne vzdelávanie zamestnávateľovi?
(skrátené, upravené)

DUÁLNE VZDELÁVANIE je systém odborného vzdelávania a prípravy na výkon povolania,
ide o prepojenie všeobecného a odborného teoretického vzdelávania v strednej odbornej škole
s praktickou prípravou u konkrétneho zamestnávateľa.
PRAKTICKÉ VYUČOVANIE v systéme duálneho vzdelávania sa vykonáva na pracovisku
praktického vyučovania u zamestnávateľa, ktorému bolo vydané osvedčenie zamestnávateľa
poskytovať praktické vyučovanie žiakom, s ktorými zamestnávateľ uzatvorí učebnú zmluvu
podľa § 19 zákona č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení
niektorých zákonov na základe zmluvnej spolupráce s vybranou strednou odbornou školou
vo forme zmluvy o duálnom vzdelávaní podľa § 16 zákona č. 61/2015 Z. z.

Prečo systém duálneho vzdelávania:
1. Získate vyššiu odbornú pripravenosť zamestnancov, reálne kopírujúcu vaše požiadavky.
2. Ušetríte náklady na nábor zamestnancov.
3. Ušetríte náklady na rekvalifikáciu zamestnancov.
4. Získate možnosť vyberať si v prípade potreby nových zamestnancov.
5. Zvýšite lojalitu vašich zamestnancov.
6. Znížite mieru fluktuácie.
7. Zlepšíte pracovné návyky zamestnancov.
8. Zlepšíte imidž vašej firmy.
9. Zlepšíte firemnú kultúru.
10. Posilníte spoločenský status vašej firmy.
11. Zlepšíte pozitívne vnímanie vašej firmy v regióne.
12. Zvýšite stabilitu vašej firmy.
13. Zvýšite záujem nových odberateľov.
14. Zvýšite zisky vašej firmy.

38 / 64

Koľko zmlúv podľa ukážky 5 uzatvorí žiak so zamestnávateľom v rámci duálneho vzdelávania?

Čo prináša duálne vzdelávanie zamestnávateľovi?
(skrátené, upravené)

DUÁLNE VZDELÁVANIE je systém odborného vzdelávania a prípravy na výkon povolania,
ide o prepojenie všeobecného a odborného teoretického vzdelávania v strednej odbornej škole
s praktickou prípravou u konkrétneho zamestnávateľa.
PRAKTICKÉ VYUČOVANIE v systéme duálneho vzdelávania sa vykonáva na pracovisku
praktického vyučovania u zamestnávateľa, ktorému bolo vydané osvedčenie zamestnávateľa
poskytovať praktické vyučovanie žiakom, s ktorými zamestnávateľ uzatvorí učebnú zmluvu
podľa § 19 zákona č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení
niektorých zákonov na základe zmluvnej spolupráce s vybranou strednou odbornou školou
vo forme zmluvy o duálnom vzdelávaní podľa § 16 zákona č. 61/2015 Z. z.

Prečo systém duálneho vzdelávania:
1. Získate vyššiu odbornú pripravenosť zamestnancov, reálne kopírujúcu vaše požiadavky.
2. Ušetríte náklady na nábor zamestnancov.
3. Ušetríte náklady na rekvalifikáciu zamestnancov.
4. Získate možnosť vyberať si v prípade potreby nových zamestnancov.
5. Zvýšite lojalitu vašich zamestnancov.
6. Znížite mieru fluktuácie.
7. Zlepšíte pracovné návyky zamestnancov.
8. Zlepšíte imidž vašej firmy.
9. Zlepšíte firemnú kultúru.
10. Posilníte spoločenský status vašej firmy.
11. Zlepšíte pozitívne vnímanie vašej firmy v regióne.
12. Zvýšite stabilitu vašej firmy.
13. Zvýšite záujem nových odberateľov.
14. Zvýšite zisky vašej firmy.

39 / 64

Vypíšte z časti ukážky 5 Prečo systém duálneho vzdelávania nezhodný prívlastok, ktorý je vyjadrený tvarom neurčitku slovesa.

Čo prináša duálne vzdelávanie zamestnávateľovi?
(skrátené, upravené)

DUÁLNE VZDELÁVANIE je systém odborného vzdelávania a prípravy na výkon povolania,
ide o prepojenie všeobecného a odborného teoretického vzdelávania v strednej odbornej škole
s praktickou prípravou u konkrétneho zamestnávateľa.
PRAKTICKÉ VYUČOVANIE v systéme duálneho vzdelávania sa vykonáva na pracovisku
praktického vyučovania u zamestnávateľa, ktorému bolo vydané osvedčenie zamestnávateľa
poskytovať praktické vyučovanie žiakom, s ktorými zamestnávateľ uzatvorí učebnú zmluvu
podľa § 19 zákona č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení
niektorých zákonov na základe zmluvnej spolupráce s vybranou strednou odbornou školou
vo forme zmluvy o duálnom vzdelávaní podľa § 16 zákona č. 61/2015 Z. z.

Prečo systém duálneho vzdelávania:
1. Získate vyššiu odbornú pripravenosť zamestnancov, reálne kopírujúcu vaše požiadavky.
2. Ušetríte náklady na nábor zamestnancov.
3. Ušetríte náklady na rekvalifikáciu zamestnancov.
4. Získate možnosť vyberať si v prípade potreby nových zamestnancov.
5. Zvýšite lojalitu vašich zamestnancov.
6. Znížite mieru fluktuácie.
7. Zlepšíte pracovné návyky zamestnancov.
8. Zlepšíte imidž vašej firmy.
9. Zlepšíte firemnú kultúru.
10. Posilníte spoločenský status vašej firmy.
11. Zlepšíte pozitívne vnímanie vašej firmy v regióne.
12. Zvýšite stabilitu vašej firmy.
13. Zvýšite záujem nových odberateľov.
14. Zvýšite zisky vašej firmy.

40 / 64

V ktorom jazykovom štýle sa vypracúva text pracovnej zmluvy?

41 / 64

Ktorá charakteristika básnického subjektu/autora nevystihuje jeho pocity v poslednej strofe básne v ukážke 6?

Michelangelo Buonarroti – Som ako mesiac
(skrátené)

Cez váš zrak ku mne sladké svetlo prúdi,
ktoré už slepý zrak môj nezahliadne.
Na vašich nohách nesiem bremä riadne,
pod ktorým k zemi klesli by mi údy.

Len s vaším krídlom vzlietam z čiernej hrudy,
až do neba môj duch sa s vaším vkradne.
V hmle horúco a v slnci mi je chladne,
ak vaša duša príkro o mne súdi.

Jedinou vôľou je mi prianie vaše,
vo vašom srdci myšlienky mám skryté
a z vášho dychu plynú moje vety.

Som ako mesiac, ktorý oči naše
nespozorujú dotiaľ na blankyte,
pokým ho jasné slnce neosvieti.

42 / 64

Ktorým slovom označuje básnik v ukážke 6 milovanú osobu?

Michelangelo Buonarroti – Som ako mesiac
(skrátené)

Cez váš zrak ku mne sladké svetlo prúdi,
ktoré už slepý zrak môj nezahliadne.
Na vašich nohách nesiem bremä riadne,
pod ktorým k zemi klesli by mi údy.

Len s vaším krídlom vzlietam z čiernej hrudy,
až do neba môj duch sa s vaším vkradne.
V hmle horúco a v slnci mi je chladne,
ak vaša duša príkro o mne súdi.

Jedinou vôľou je mi prianie vaše,
vo vašom srdci myšlienky mám skryté
a z vášho dychu plynú moje vety.

Som ako mesiac, ktorý oči naše
nespozorujú dotiaľ na blankyte,
pokým ho jasné slnce neosvieti.

43 / 64

Na ktorý zmysel čitateľa autor v básni Som ako mesiac priamo nepôsobí?

Michelangelo Buonarroti – Som ako mesiac
(skrátené)

Cez váš zrak ku mne sladké svetlo prúdi,
ktoré už slepý zrak môj nezahliadne.
Na vašich nohách nesiem bremä riadne,
pod ktorým k zemi klesli by mi údy.

Len s vaším krídlom vzlietam z čiernej hrudy,
až do neba môj duch sa s vaším vkradne.
V hmle horúco a v slnci mi je chladne,
ak vaša duša príkro o mne súdi.

Jedinou vôľou je mi prianie vaše,
vo vašom srdci myšlienky mám skryté
a z vášho dychu plynú moje vety.

Som ako mesiac, ktorý oči naše
nespozorujú dotiaľ na blankyte,
pokým ho jasné slnce neosvieti.

44 / 64

V ktorej možnosti sa nachádza epiteton/básnický prívlastok?

45 / 64

V ktorej strofe ukážky 6 sa nachádza veršový presah?

Michelangelo Buonarroti – Som ako mesiac
(skrátené)

Cez váš zrak ku mne sladké svetlo prúdi,
ktoré už slepý zrak môj nezahliadne.
Na vašich nohách nesiem bremä riadne,
pod ktorým k zemi klesli by mi údy.

Len s vaším krídlom vzlietam z čiernej hrudy,
až do neba môj duch sa s vaším vkradne.
V hmle horúco a v slnci mi je chladne,
ak vaša duša príkro o mne súdi.

Jedinou vôľou je mi prianie vaše,
vo vašom srdci myšlienky mám skryté
a z vášho dychu plynú moje vety.

Som ako mesiac, ktorý oči naše
nespozorujú dotiaľ na blankyte,
pokým ho jasné slnce neosvieti.

46 / 64

Ako sa volá básnická forma, ktorú predstavuje ukážka 6?

Michelangelo Buonarroti – Som ako mesiac
(skrátené)

Cez váš zrak ku mne sladké svetlo prúdi,
ktoré už slepý zrak môj nezahliadne.
Na vašich nohách nesiem bremä riadne,
pod ktorým k zemi klesli by mi údy.

Len s vaším krídlom vzlietam z čiernej hrudy,
až do neba môj duch sa s vaším vkradne.
V hmle horúco a v slnci mi je chladne,
ak vaša duša príkro o mne súdi.

Jedinou vôľou je mi prianie vaše,
vo vašom srdci myšlienky mám skryté
a z vášho dychu plynú moje vety.

Som ako mesiac, ktorý oči naše
nespozorujú dotiaľ na blankyte,
pokým ho jasné slnce neosvieti.

47 / 64

Vypíšte z ukážky 6 synonymum k slovu prianie.

Michelangelo Buonarroti – Som ako mesiac
(skrátené)

Cez váš zrak ku mne sladké svetlo prúdi,
ktoré už slepý zrak môj nezahliadne.
Na vašich nohách nesiem bremä riadne,
pod ktorým k zemi klesli by mi údy.

Len s vaším krídlom vzlietam z čiernej hrudy,
až do neba môj duch sa s vaším vkradne.
V hmle horúco a v slnci mi je chladne,
ak vaša duša príkro o mne súdi.

Jedinou vôľou je mi prianie vaše,
vo vašom srdci myšlienky mám skryté
a z vášho dychu plynú moje vety.

Som ako mesiac, ktorý oči naše
nespozorujú dotiaľ na blankyte,
pokým ho jasné slnce neosvieti.

48 / 64

Podľa ktorého vzoru sa skloňuje podstatné meno slnce?

49 / 64

Ktoré lexikálne prostriedky využil Salinger v ukážke 7, aby sa priblížil študentskému
prostrediu?

Jerome David Salinger – Kto chytá v žite
(úryvok)

Ak to fakt chcete počúvať, predovšetkým asi budete chcieť vedieť, kde som sa narodil,
aké som mal detstvo, čo robili moji rodičia pred mojím narodením a podobné kraviny podľa
vzoru Davida Copperfielda, ale aby som vám pravdu povedal, vôbec sa mi o tom nechce
rozprávať. Je to, po prvé, otrava a po druhé, moji rodičia by najmenej dva razy za sebou
zinfarktovali, keby som niečo prezradil z ich súkromného života. Na také voľačo sú veľmi
citliví, najmä otec. Inak sú celkom fajn – to nevravím – ale sú hrozne citliví. Okrem toho
vám nemienim rozprávať celý svoj mizerný životopis od a po zet. Porozprávam vám len o tých
bláznivých dňoch vlani okolo Vianoc, keď som sa zosypal, musel prísť sem a dať si pohov.

50 / 64

Tvorbu J. D. Salingera zaraďujeme

51 / 64

Ktorým slovným druhom je zvýraznené slovo v nasledujúcej vete z ukážky 7?

Porozprávam vám len o tých bláznivých dňoch vlani okolo Vianoc.

52 / 64

Na základe poznania celého diela, z ktorého je ukážka 7, vyberte možnosť, ktorá
vysvetľuje, prečo rozprávač príbehu odišiel zo školy.

Jerome David Salinger – Kto chytá v žite
(úryvok)

Ak to fakt chcete počúvať, predovšetkým asi budete chcieť vedieť, kde som sa narodil,
aké som mal detstvo, čo robili moji rodičia pred mojím narodením a podobné kraviny podľa
vzoru Davida Copperfielda, ale aby som vám pravdu povedal, vôbec sa mi o tom nechce
rozprávať. Je to, po prvé, otrava a po druhé, moji rodičia by najmenej dva razy za sebou
zinfarktovali, keby som niečo prezradil z ich súkromného života. Na také voľačo sú veľmi
citliví, najmä otec. Inak sú celkom fajn – to nevravím – ale sú hrozne citliví. Okrem toho
vám nemienim rozprávať celý svoj mizerný životopis od a po zet. Porozprávam vám len o tých
bláznivých dňoch vlani okolo Vianoc, keď som sa zosypal, musel prísť sem a dať si pohov.

53 / 64

Vo zvýraznenej vete v ukážke 7 je pomlčkami oddelený/oddelená

Jerome David Salinger – Kto chytá v žite
(úryvok)

Ak to fakt chcete počúvať, predovšetkým asi budete chcieť vedieť, kde som sa narodil,
aké som mal detstvo, čo robili moji rodičia pred mojím narodením a podobné kraviny podľa
vzoru Davida Copperfielda, ale aby som vám pravdu povedal, vôbec sa mi o tom nechce
rozprávať. Je to, po prvé, otrava a po druhé, moji rodičia by najmenej dva razy za sebou
zinfarktovali, keby som niečo prezradil z ich súkromného života. Na také voľačo sú veľmi
citliví, najmä otec. Inak sú celkom fajn – to nevravím – ale sú hrozne citliví. Okrem toho
vám nemienim rozprávať celý svoj mizerný životopis od a po zet. Porozprávam vám len o tých
bláznivých dňoch vlani okolo Vianoc, keď som sa zosypal, musel prísť sem a dať si pohov.

54 / 64

Ktorý druh čísloviek/číslovkových výrazov sa v ukážke 7 vyskytuje opakovane?

Jerome David Salinger – Kto chytá v žite
(úryvok)

Ak to fakt chcete počúvať, predovšetkým asi budete chcieť vedieť, kde som sa narodil,
aké som mal detstvo, čo robili moji rodičia pred mojím narodením a podobné kraviny podľa
vzoru Davida Copperfielda, ale aby som vám pravdu povedal, vôbec sa mi o tom nechce
rozprávať. Je to, po prvé, otrava a po druhé, moji rodičia by najmenej dva razy za sebou
zinfarktovali, keby som niečo prezradil z ich súkromného života. Na také voľačo sú veľmi
citliví, najmä otec. Inak sú celkom fajn – to nevravím – ale sú hrozne citliví. Okrem toho
vám nemienim rozprávať celý svoj mizerný životopis od a po zet. Porozprávam vám len o tých
bláznivých dňoch vlani okolo Vianoc, keď som sa zosypal, musel prísť sem a dať si pohov.

55 / 64

Výslovnosť ktorej hlásky slovenskej abecedy je v ukážke 7 zapísaná tromi grafémami?

Jerome David Salinger – Kto chytá v žite
(úryvok)

Ak to fakt chcete počúvať, predovšetkým asi budete chcieť vedieť, kde som sa narodil,
aké som mal detstvo, čo robili moji rodičia pred mojím narodením a podobné kraviny podľa
vzoru Davida Copperfielda, ale aby som vám pravdu povedal, vôbec sa mi o tom nechce
rozprávať. Je to, po prvé, otrava a po druhé, moji rodičia by najmenej dva razy za sebou
zinfarktovali, keby som niečo prezradil z ich súkromného života. Na také voľačo sú veľmi
citliví, najmä otec. Inak sú celkom fajn – to nevravím – ale sú hrozne citliví. Okrem toho
vám nemienim rozprávať celý svoj mizerný životopis od a po zet. Porozprávam vám len o tých
bláznivých dňoch vlani okolo Vianoc, keď som sa zosypal, musel prísť sem a dať si pohov.

56 / 64

Ktorý typ rozprávača sa nachádza v ukážke 7?

Jerome David Salinger – Kto chytá v žite
(úryvok)

Ak to fakt chcete počúvať, predovšetkým asi budete chcieť vedieť, kde som sa narodil,
aké som mal detstvo, čo robili moji rodičia pred mojím narodením a podobné kraviny podľa
vzoru Davida Copperfielda, ale aby som vám pravdu povedal, vôbec sa mi o tom nechce
rozprávať. Je to, po prvé, otrava a po druhé, moji rodičia by najmenej dva razy za sebou
zinfarktovali, keby som niečo prezradil z ich súkromného života. Na také voľačo sú veľmi
citliví, najmä otec. Inak sú celkom fajn – to nevravím – ale sú hrozne citliví. Okrem toho
vám nemienim rozprávať celý svoj mizerný životopis od a po zet. Porozprávam vám len o tých
bláznivých dňoch vlani okolo Vianoc, keď som sa zosypal, musel prísť sem a dať si pohov.

57 / 64

Ukážka 8 predstavuje

Bublinková sezóna

Aj vy/Vy máte počas leta často chuť na sýtené nápoje? Zatiaľ čo sladené malinovky z obchodu
obsahujú veľké množstvo cukru, všelijakých/všeliakých farbív a konzervantov, na pohári
čistej perlivej vody ochutenej napríklad kúskami ovocia či byliniek nie je nič zlé. S prístrojmi
SodaStreamSPIRIT to s prehľadom zvládnete v pohodlí domova, a rovnako tak aj najmladší
či, naopak, najstarší členovia rodiny. Stačí naplniť fľašu, zakliknúť do prístroja a stlačením
tlačítka/tlačidla nasýtiť podľa vlastných predstáv. Bombička s obsahom CO2 vystačí na prípravu
až 70 litrov perlivej vody, čo zodpovedá približne 47 fľašiam s objemom 1,5 litra, ktoré by ste
inak museli vláčiť z obchodu. Prístroj SodaStreamSPIRIT je dostupný v troch farbách – bielej,
čiernej a červenej. Navyše, o všetkých benefitoch prípravy perlivej vody v pohodlí domova sa
teraz môžete presvedčiť sami/samy a bez rizika. V prípade, že s prístrojom SodaStreamSPIRIT
nebudete spokojní, do 60 dní od zakúpenia vám vrátia peniaze. Viac na www.sodastream.sk.

Inzercia NB1955

58 / 64

V ktorej možnosti sa nachádza združené pomenovanie?

59 / 64

V ktorej možnosti je uvedené slovo, ktoré sa z hľadiska citového zafarbenia/expresívnosti
odlišuje od ostatných troch?

Bublinková sezóna

Aj vy/Vy máte počas leta často chuť na sýtené nápoje? Zatiaľ čo sladené malinovky z obchodu
obsahujú veľké množstvo cukru, všelijakých/všeliakých farbív a konzervantov, na pohári
čistej perlivej vody ochutenej napríklad kúskami ovocia či byliniek nie je nič zlé. S prístrojmi
SodaStreamSPIRIT to s prehľadom zvládnete v pohodlí domova, a rovnako tak aj najmladší
či, naopak, najstarší členovia rodiny. Stačí naplniť fľašu, zakliknúť do prístroja a stlačením
tlačítka/tlačidla nasýtiť podľa vlastných predstáv. Bombička s obsahom CO2 vystačí na prípravu
až 70 litrov perlivej vody, čo zodpovedá približne 47 fľašiam s objemom 1,5 litra, ktoré by ste
inak museli vláčiť z obchodu. Prístroj SodaStreamSPIRIT je dostupný v troch farbách – bielej,
čiernej a červenej. Navyše, o všetkých benefitoch prípravy perlivej vody v pohodlí domova sa
teraz môžete presvedčiť sami/samy a bez rizika. V prípade, že s prístrojom SodaStreamSPIRIT
nebudete spokojní, do 60 dní od zakúpenia vám vrátia peniaze. Viac na www.sodastream.sk.

Inzercia NB1955

60 / 64

V ukážke 8 sa nachádza aj

Bublinková sezóna

Aj vy/Vy máte počas leta často chuť na sýtené nápoje? Zatiaľ čo sladené malinovky z obchodu
obsahujú veľké množstvo cukru, všelijakých/všeliakých farbív a konzervantov, na pohári
čistej perlivej vody ochutenej napríklad kúskami ovocia či byliniek nie je nič zlé. S prístrojmi
SodaStreamSPIRIT to s prehľadom zvládnete v pohodlí domova, a rovnako tak aj najmladší
či, naopak, najstarší členovia rodiny. Stačí naplniť fľašu, zakliknúť do prístroja a stlačením
tlačítka/tlačidla nasýtiť podľa vlastných predstáv. Bombička s obsahom CO2 vystačí na prípravu
až 70 litrov perlivej vody, čo zodpovedá približne 47 fľašiam s objemom 1,5 litra, ktoré by ste
inak museli vláčiť z obchodu. Prístroj SodaStreamSPIRIT je dostupný v troch farbách – bielej,
čiernej a červenej. Navyše, o všetkých benefitoch prípravy perlivej vody v pohodlí domova sa
teraz môžete presvedčiť sami/samy a bez rizika. V prípade, že s prístrojom SodaStreamSPIRIT
nebudete spokojní, do 60 dní od zakúpenia vám vrátia peniaze. Viac na www.sodastream.sk.

Inzercia NB1955

61 / 64

V ktorej možnosti sú uvedené len správne tvary slov zo zvýraznených dvojíc slov v ukážke 8?

Bublinková sezóna

Aj vy/Vy máte počas leta často chuť na sýtené nápoje? Zatiaľ čo sladené malinovky z obchodu
obsahujú veľké množstvo cukru, všelijakých/všeliakých farbív a konzervantov, na pohári
čistej perlivej vody ochutenej napríklad kúskami ovocia či byliniek nie je nič zlé. S prístrojmi
SodaStreamSPIRIT to s prehľadom zvládnete v pohodlí domova, a rovnako tak aj najmladší
či, naopak, najstarší členovia rodiny. Stačí naplniť fľašu, zakliknúť do prístroja a stlačením
tlačítka/tlačidla nasýtiť podľa vlastných predstáv. Bombička s obsahom CO2 vystačí na prípravu
až 70 litrov perlivej vody, čo zodpovedá približne 47 fľašiam s objemom 1,5 litra, ktoré by ste
inak museli vláčiť z obchodu. Prístroj SodaStreamSPIRIT je dostupný v troch farbách – bielej,
čiernej a červenej. Navyše, o všetkých benefitoch prípravy perlivej vody v pohodlí domova sa
teraz môžete presvedčiť sami/samy a bez rizika. V prípade, že s prístrojom SodaStreamSPIRIT
nebudete spokojní, do 60 dní od zakúpenia vám vrátia peniaze. Viac na www.sodastream.sk.

Inzercia NB1955

62 / 64

Ktorá spoluhláska má v nasledujúcej vete z ukážky 8 trojakú výslovnosť?

Zatiaľ čo sladené malinovky z obchodu obsahujú veľké množstvo cukru,
všelijakých/všeliakých farbív a konzervantov, na pohári čistej perlivej vody
ochutenej napríklad kúskami ovocia či byliniek nie je nič zlé.

63 / 64

Napíšte slovom pravopisne správne číslovku z nasledujúcej vety.

Zodpovedá približne 47 fľašiam.

64 / 64

Nahraďte v nasledujúcej vete jedno slovesné podstatné meno abstraktným podstatným
menom tak, aby sa význam vety nezmenil.

Do 60 dní od zakúpenia výrobku vám vrátia peniaze.

Vaše skóre je

Priemerné skóre je 46%