avangardná literatúra
literárna téma č. 18
1. Avangardná literatúra
spoločensko-historické pomery:
V polovici 19. storočia, keď ešte stále dominoval realizmus, začína postupne vznikať nová literárna generácia, ktorá sa vo svojom písaní odkláňa od princípov realizmu. Zatiaľ čo realizmus a naturalizmus sa snažili verne zachytiť objektívnu realitu, ich kritické zobrazenia spoločnosti časom vyčerpali svoje výrazové možnosti a začali sa opakovať. Tieto prístupy, aj napriek svojej snahou poukázať na negatíva spoločnosti, nedosiahli zásadnejšie zmeny. To viedlo niektorých umelcov k rezignácii na zobrazovanie vonkajšej reality a k hľadaniu spôsobu, ako vyjadriť svoj jedinečný vnútorný svet. Zvyčajne išlo o autorov, ktorí intenzívne prežívali konflikt medzi svojou citlivou dušou a neúprosnou realitou. Tento rozpor ich viedol do stavu osamotenosti, kde ich pocit výnimočnosti a odlišnosti od zvyšku spoločnosti stále rástol.
parnasizmus:
Prvým krokom týmto smerom bol parnasizmus. Literárny prúd, v ktorom autori opustili snahu zobrazovať realitu a zamerali sa na takzvané čisté umenie. Obsah diel v tomto prípade nadobúdal menej významnú úlohu a bol až druhoradý. Parnasisti kládli najväčší dôraz na dokonalosť formy, vrátane originálnych básnických obrazov, rytmu a zvukomalebnosti. Svoje námety zámerne čerpali zo vzdialenej minulosti alebo z všeobecne známych antických príbehov. Parnasizmus sa tým stal v podstate úplným opakom realizmu.
symbolizmus:
Symbolizmus vznikol ako reakcia na extrémy naturalizmu a parnasizmu, pričom prevzal to, čo považoval za užitočné. Tento smer sa vyznačoval únikom do sveta sna a fantázie, kde autori kládli dôraz na vnútorný svet a osobité vnímanie reality. Paul Verlaine nazval symbolistických autorov „prekliatymi básnikmi“ pre ich pocit osamelosti a odmietnutia spoločnosťou. Symbolisti napodobňovali hudobnú ľubozvučnosť a využívali symboly na vyjadrenie mnohovýznamovosti, pričom symboly spočiatku čerpali z mystiky a náboženstiev, no postupne nadobúdali význam aj bežné pojmy, ako napríklad topoľ u Ivana Kraska.
Impresionalizmus:
- podobný proces ako v literatúre zasiahol aj výtvarné umenie
- realistickú maľbu vystriedal impresionizmus
- impresionizmus sa zameriaval na zachytenie nálady, dojmu alebo pocitu namiesto verného zobrazenia reality
- významní predstavitelia impresionizmu sú Monet, Manet, Renoir a Degas
- smerom, ktoré nastúpili po realizme a naturalizme, nazývame spoločným termínom moderna
- moderna je priamym predchodcom moderných smerov (avantgárd) 20. storočia
1.1. Charles Baudelaire
- komplikovaná povaha a svojrázny básnik, zakladateľ modernej francúzskej poézie
- písal poéziu, literárnu a výtvarnú kritiku, bol stúpencom a obhajovateľom impresionizmu
- zbierka básní „Kvety zla“ vyvolala mimoriadnu pozornosť aj mimo literárnych kruhov
- Baudelairea zažalovali za tieto básne na súde, bol odsúdený na peňažnú pokutu a niektoré básne z Kvetov zla nesmeli byť publikované
1.2. Paul Verlaine
- spočiatku žil v usporiadanej meštiackej rodine, mal ženu a deti
- dve udalosti radikálne zmenili jeho život a tvorbu:
- sympatie k Parížskej komúne v roku 1871, ktoré viedli k strate úradníckeho miesta
- stretnutie s mladučkým Rimbaudom
- opúšťa rodinu a vydáva sa s Rimbaudom na potulky po Európe, ich vzťah prerástol do homosexuálneho vzťahu
- v Básnickom umení Verlaine prezrádza vlastné kritériá na dobrú poéziu, ktoré zahŕňajú hudobnosť, polysémantickosť a používanie pojmov ako symbolov, čo sú znaky symbolistickej básne
1.3. Jean Arthur Rimbaud
- večný tulák, najlepšie básne napísal medzi 16. a 20. rokom života
- neskôr prestal písať a živil sa ako obchodník, pričom prechodil Afriku
- iróniou osudu dostal rakovinu kolena a zomrel ako 37-ročný v rodnom Charleville
1.4. Guillaume Apollinaire
- jeho tvorba na začiatku 20. storočia znamenala prelom v písaní poézie
- zaviedol asociatívnu obraznosť a vytvoril nový typ básne
- jeho básne sú zakorenené v súčasnosti, na rozdiel od symbolistov neuniká od reálneho sveta
- snaží sa zachytiť dynamicky sa meniacu dobu, fascinovaný technickým pokrokom (automobil, kinematografia, letecká doprava)
- hlboké zmeny doby si vyžadovali nové umelecké prostriedky a formy básne
- Apollinairova skladba Pásmo z prevratnej zbierky Alkoholy je príkladom takejto formálnej zmeny
- vo Pásme voľne radí obrazy s významovou súvislosťou a očakáva aktívnu spoluprácu čitateľa
- aby podčiarkol voľnosť vzťahov medzi obrazmi, vynecháva v básni interpunkciu
- Apollinaire experimentoval s písaním poézie, čo sa výrazne prejavilo v jeho zbierke Kaligramy
- kaligram je básnická forma, kde báseň zároveň vytvára obraz
- grafická podoba kaligramu zodpovedá predmetu alebo téme, o ktorej báseň hovorí
- v kaligrame sa text a vizuálny obraz spájajú, aby vytvorili jedinečný umelecký výraz