publicistický štýl

gramatická téma č. 5

Publicistický štýl

Subjektívno-objektívny štýl, ktorý sa uplatňuje v žurnalistickej komunikácii. Jeho cieľom je prinášať informácie o aktuálnych udalostiach, poúčať, ovplyvňovať, presviedčať a získavať čitateľskú verejnosť pre svoj názor.

  • na rozdiel od odborného štýlu prispôsobuje náročnosť obsahu a formy priemernej vzdelanostnej úrovni obyvateľstva
  • musí zabezpečiť všeobecnú zrozumiteľnosť textov, čo nie je podmienkou v náučnom štýle
  • využíva informačný, náučný, úvahový, rozprávací a opisný slohový postup
  • je hybridným štýlom, pretože využíva výrazové prostriedky viacerých štýlov

Príťažlivosť publicistických prejavov

  • rozmanité členenie textu, výrazné zalomené titulky a rôzne grafické prostriedky (odlišné typy písma) zvyšujú prehľadnosť textu
  • titulok dáva čitateľovi prvú informáciu, upútava jeho pozornosť a zachytáva celý obsah článku
  • čitateľovi sa takto usmerňuje pozornosť, aby nič dôležité neprehliadol

Využitie v rozhlase a televízii

  • široká škála aktualizačných prvkov sa používa aj v týchto médiách
  • aj v suchopárnom spravodajstve možno vyvolať napätie pri pohľade na naliehavý problém dňa z rôznych uhlov

Ucelenosť informácií

  • informácie musia byť myšlienkovo ucelené
  • postupuje sa od jednoduchších údajov k zložitejším a od informačnej správy ku komentovanej
  • čím je informácia náročnejšia, tým osobitejší musí byť spôsob jej podania, aby jasne a účinne priviedol čitateľovu pozornosť k najdôležitejšiemu miestu alebo problému

Žánre publicistiky

  • spravodajské: informujú o aktuálnych udalostiach (napr. správa, interview, report, komuniké)
  • analytické: hodnotia závažné a aktuálne udalosti z viacerých uhlov (napr. úvodník, komentár, recenzia, posudok)
  • beletristické: uplatňujú umelecké štýlotvorné prvky (napr. reportáž)

Najrozšírenejšie publicistické žánre sú: správa, komentár, úvodník, glosa, kritika, recenzia, fejtón, reportáž, interview

 

kontaktujte nás