publicistický štýl
gramatická téma č. 5
Publicistický štýl
Subjektívno-objektívny štýl, ktorý sa uplatňuje v žurnalistickej komunikácii. Jeho cieľom je prinášať informácie o aktuálnych udalostiach, poúčať, ovplyvňovať, presviedčať a získavať čitateľskú verejnosť pre svoj názor.
- na rozdiel od odborného štýlu prispôsobuje náročnosť obsahu a formy priemernej vzdelanostnej úrovni obyvateľstva
- musí zabezpečiť všeobecnú zrozumiteľnosť textov, čo nie je podmienkou v náučnom štýle
- využíva informačný, náučný, úvahový, rozprávací a opisný slohový postup
- je hybridným štýlom, pretože využíva výrazové prostriedky viacerých štýlov
Príťažlivosť publicistických prejavov
- rozmanité členenie textu, výrazné zalomené titulky a rôzne grafické prostriedky (odlišné typy písma) zvyšujú prehľadnosť textu
- titulok dáva čitateľovi prvú informáciu, upútava jeho pozornosť a zachytáva celý obsah článku
- čitateľovi sa takto usmerňuje pozornosť, aby nič dôležité neprehliadol
Využitie v rozhlase a televízii
- široká škála aktualizačných prvkov sa používa aj v týchto médiách
- aj v suchopárnom spravodajstve možno vyvolať napätie pri pohľade na naliehavý problém dňa z rôznych uhlov
Ucelenosť informácií
- informácie musia byť myšlienkovo ucelené
- postupuje sa od jednoduchších údajov k zložitejším a od informačnej správy ku komentovanej
- čím je informácia náročnejšia, tým osobitejší musí byť spôsob jej podania, aby jasne a účinne priviedol čitateľovu pozornosť k najdôležitejšiemu miestu alebo problému
Žánre publicistiky
- spravodajské: informujú o aktuálnych udalostiach (napr. správa, interview, report, komuniké)
- analytické: hodnotia závažné a aktuálne udalosti z viacerých uhlov (napr. úvodník, komentár, recenzia, posudok)
- beletristické: uplatňujú umelecké štýlotvorné prvky (napr. reportáž)
Najrozšírenejšie publicistické žánre sú: správa, komentár, úvodník, glosa, kritika, recenzia, fejtón, reportáž, interview